Lenea’n promovare e cucoană mare, care mai și cere de mâncare
În timp ce unii antreprenori investesc bani grei în promovarea online pentru a-și putea menține afacerile pe piață, alții ridică lenea la rang de cucoană mare și așteaptă aceleași rezultate.
Despre lipsa educației antreprenoriale în România au fost scrise sute de articole. Cei mai mulți antreprenori locali, mai ales dintre cei aflați la început de drum, mai întâi își pornesc afacerile și apoi încep să tragă cu ochiul în stânga și-n dreapta. Nu ne interzice nimeni să fim cu toții antreprenori. Suntem doar sfătuiți să ne gândim de două ori înainte să pornim pe acest drum. Înțelegem cât de cât mecanismul în care ne aventurăm și suntem capabili să-i menținem ritmul? Suntem diferiți. Eu pot excela în ceva. Fiecare dintre voi în altceva.
Am prieteni care se pricep cel mai bine la pus bazele unor afaceri. Își fac un plan în cele mai mici detalii, înființează o firmă, o scot pe profit și apoi o vând. Nu o dezvoltă. Ei spun că se plictisesc. Adevărul este că acel nivel este peste puterile lor. Ei vor să creeze, nu să dezvolte. La ei am auzit prima dată că după vânzarea unei firme primesc felicitări pentru îmbogățirea peste noapte. Tot efortul depus până în momentul semnării contractului de vânzare – cumpărare se uită. Nimeni nu-și amintește de el. Nimeni nu vrea să se discute despre banii și timpul investiți. Toți văd doar îmbogățirea rapidă. Întreaga atenție este blocată asupra numărului de cifre de pe ordinul de plată.
O astfel de mentalitate o regăsesc și în rândul unor antrepenori cu așteptări rapide de promovare în mediul online. Doresc să ajungă rapid în primul pluton și vizitele pe website să genereze cât mai multe comenzi cu putință. Ei sunt pregătiți să facă față unui număr ridicat de comenzi / zi. Se compară cu concurența și vor să fie înaintea ei din următoarea zi. Sau peste o săptămână. Le lipsește un plan de afaceri realist (ca să nu spun că unora le lipsește complet), le lipsește un plan de promovare online (ca să nu spun că nu dispun nici măcar de lista cu expresii cheie după care doresc promovarea), nu dispun de o identitate online, dispun de buget mic de promovare. Dar vor rezultate imediate. Rezultate fără de care existența întregii afaceri se află în pericol. Sunt incapabili să recunoască efortul depus. Întreaga lor atenție este blocată pe dorința de îmbogățire rapidă. Ca amicul lor.
Conform unor specialiști, comerțul online de pe meleagurile noastre se va confrunta în scurt timp cu o invazie a concurenței străine. Creșterea numărului de comenzi online din România, inclusiv a valorii coșului de cumpărături, și îmbunătățirea legislației în această privință a atras atenția celor din jurul nostru. Succesul unor magazine online locale pe piețe externe este cunoscut. Va veni o zi în care și magazinele online din alte țări vor fi active în țara noastră.
Începând din acea zi, proiectele bazate pe speculații, lipsite de o bază stabilă, vor fi supuse unui test extrem de dur. Vom relua această discuție peste câțiva ani. Până atunci, spor în toate. Cu toții avem nevoie de spor, că de muncă nu duce nimeni lipsă.