De ce 92% dintre românii care cumpără online preferă să plătească ramburs
92% dintre românii care cumpără online preferă să plătească ramburs, iar 60% plătesc și cu cardul bancar. Comparativ, în Marea Britanie doar 5% dintre cetățeni preferă să plătească la livrare.
Educația, de când e lumea, se face în două direcții. O dată de jos în sus. Si o dată de sus în jos. Jos sunt cetățenii, oamenii de rând. Sus este leaderul, conducătorul, formatorul de opinii. Educația de jos în sus se face în mod natural la nivel de individ, familie sau comunitate. Educația de sus în jos se face, de regulă, prin constrângeri mai mult sau mai puțin evidente.
Această clasificare principală este valabilă și în cazul educației financiare a românilor. Avem pe de o parte o educație de jos în sus de lungă durată bazată pe o lipsă de încredere și cu un scop unic – cel de supravețuire. Si o educație de sus în jos care protejează dorința unor grupuri de interese de a limita profitul doar la câteva nivele de la vârf. Oamenii de rând sunt captivi între cele două tipuri de educație.
Cum am ajuns în această situație este un subiect mai complex. Suntem pe ultimul loc la educație financiară, la mare distanță de Albania și Bulgaria, conform Băncii Mondiale. Am înțeles că până și DNA-ul se miră de ce adaugă la dosare.
Asta e România 2016. Tara în care 92% dintre cetățenii care cumpără online preferă să plătească ramburs, iar 60% plătesc și cu cardul bancar – conform celor prezentate în prima zi a ecomTEAM din acest an de către Guillaume Guerrin, manager al departamentului de cercetare online și mobile al IPSOS pentru zona Europa & Comunitatea Statelor Independente. Comparativ, în Marea Britanie doar 5% dintre cetățeni preferă să plătească la livrare (sursa: wall-street.ro)
Acum vă rog să revenim la ce am spus în primul paragraf. La cel în care am spus că educația se face de jos în sus și de sus în jos. De ce preferăm să plătim cu plata ramburs? Din spirit de turmă, comoditate sau din lipsă de încredere? Eu unul plătesc prin banking doar pe 2 – 3 magazine online. In rest, la ramburs. De ce? Din lipsă de încredere.
Ați văzut o campanie publicitară prin care să se promoveze plata cu cardul la un magazin online?
Bun. Noi, oamenii de rând, avem o educație financiară mai precară. Dar ei, cei care au magazine online, care plătesc taxe și impozite, care au departamente de marketing ce fac pentru a ne învăța care sunt avantajele plăților cu cardul? In loc să se plângă de numărul ridicat de comenzi neridicate de la curier, nu ar fi mai bine să ofere o reducere celor care plătesc anticipat cu cardul?
Totul se bazează pe încredere. Ce au făcut ca să am încredere în ei? Eu sunt client. Ei sunt vânzători. Dacă vor să le plătesc online anticipat este în sarcina lor să-mi deschidă ochii. Să vină și să-mi spună că dacă procedez așa și așa voi păstra în cont atâția lei. Măcar să-mi pună în colet un produs cadou pentru că am avut încredere în ei și le-am plătit înainte. Ceva. Să văd că le pasă. Să văd că fac diferența între cei care le plătesc anticipat (a se citi – le oferă garanția că produsul va fi ridicat) și cei care optează pentru plata ramburs (a se citi – își rezervă dreptul de a nu primi coletul de la curier). Repet – banii sunt la mine. Si ei îi vor direct în cont. Fără riscuri.