Ce este telemedicina și cum a aterizat din viitor direct pe ordinea de zi

18.03.2020

Telemedicina e ceva de care am auzit în filmele SF, telemedicina e parte din planurile de viitor, de care n-aveau vreme oficialitățile până ieri. Și, hop, peste noapte s-a întors lumea cu fundu-n sus. Oamenii au înțeles rapid un lucru: dacă vrem ca totul să fie bine mâine, trebuie să facem totul altfel acum.

telemedicina

Telemedicina este o soluție practicată în toată lumea deja, sunt modele care funcționează, pentru că grăbesc viteza de reacție, informația ajunge la pacient și acesta nu mai pierde timp. Telemedicina înseamnă acces la un medic de oriunde te-ai afla. Telemedicina înseamnă comunicarea prin telefon sau prin internet, video sau voce. Și, dacă stai să te gândești, toată lumea folosește telemedicina deja, în cele mai îndepărtate sate din România. Ai un telefon mobil? Ți-ai sunat medicul vreodată? I-ai trimis ceva prin whatsapp? Deja ai făcut cunoștință cu telemedicina, de fapt.

Va înlocui telemedicina consultația clasică din cabinet?

Depinde pe cine întrebi. Realitatea însă este că nu avem de unde ști fără să consultăm un glob de cristal. Până atunci, sunt cu siguranță unele lucruri pe care pot fi rezolvate la distanță, dar mai sunt și multe lucruri care n-au cum. ”Nici nu ne propunem să înlocuim vizita în cabinet”, spune dr. Horațiu Ioani, medic neurochirurg și fondatorul Medicentrum, platformă de evaluare la distanță. ”Există două scenarii: pacientul unu, care are nevoie să fie văzut de un medic față-în-față și pacientul doi, care poate fi îndrumat online. Ambii completează formularul de pe site, răspund la niște întrebări care se pun standard la orice consultație, își încarcă documentele medicale, analize, bilete de trimitere, RMN/CT și selectează medicul, cu specialitatea X. Medicul studiază dosarul și sună pacientul. E nevoie de această conversație pentru detalii. De aici, scenariile se despart. Pacientului unu i se recomandă o listă de investigații de care are nevoie, ca să se prezinte cu tot ce trebuie la cabinet. Pacientul doi primește sfaturi, i se explică opțiunile, cu riscuri și beneficii la fiecare. La telefon, pacientul poate pune oricâte întrebări are și fiecare primește un raport în scris, de la medic, ulterior.”

Astfel, se câștigă timp prețios, pierdut pe drumuri inutile. Dacă pacientul e un bunic de la țară, parcă nu s-ar deplasa în oraș decât dacă e reală nevoie. Iar când vine, ar vrea să rezolve totul dintr-o singură vizită, nu să afle după aceea că mai are trei drumuri de făcut, pentru alte cinci investigații. Dacă pacientul e cineva care lucrează, poate nu și-ar mânca zilele de concediu pe drumuri la spital. Știm deja cât de mult ne irosim în trafic, în hârtii, în așteptări. Pentru mulți dintre noi, timpul costă. Iar asta nu înseamna numai bani. Poate preferi să ieși în parc cu copiii, să bei o cafea la tine pe balcon sau să faci ceea ce-ți place, la birou.

Platformele pentru telemedicină, o soluție reală în plină pandemie

Cu noile recomandări cu privire la distanțarea socială din vremurile pe care le trăim, statul acasă a devenit mult mai prețios. Strictul necesar a devenit un bun valoros. Ne-a devenit, brusc, foarte clar cât de important e să folosim telemedicina acum. Să nu ne mai înghesuim la medic, în sala de așteptare, cu alți bolnavi, să nu ne supunem niciunui risc inutil.

De asta, e important să știm că există, că medicii români deja sunt pe aceste platforme online și că îi putem contacta. E un mod mult mai elegant și mai ordonat de a comunica decât pe whatsapp. ”Feedback-ul de la colegi și de la pacienți e foarte bun”, spune fondatorul Medicentrum. ”Mereu a fost sănătatea importantă, dar cu atât mai mult acum, ar fi bine să nu îți rupi nici măcar o unghie, nimic care te poate duce la spital. Dar, când se întâmplă, pentru că necazuri se întâmplă oricum, avem soluții care nu ne expun nici ca medici, nici ca pacienți. Haideți să le folosim.”

Platforma Medicentrum a fost lansată în 2019, fiind un proiect care a câștigat finanțare europeană prin Startup Centru. În prezent, reunește peste 100 de medici, din 81 de specialități, iar numărul acestora crește zilnic. În această perioadă de grele încercări, a oferit sprijin logistic gratuit Spitalului Clinic Colentina pentru a-și evalua pacienții online.

Comentarii

Postează un comentariu


Articole învecinate