Despre adevărul unei povești sau povestea unui adevăr
Dintre toate mentalitățile propuse spre schimbare la Webstock una este cea mai înrădăcinată – cea care ne îndeamnă să ambalăm un mesaj într-o poveste cât mai atractivă.
În toți acești ani de când stau pe net și merg le Webstock am observat că discuțiile despre adevăr vs povești se poartă cam după perdea. Fiecare înțelege după putință. Unii mai mult din partea cu adevărul. Alții mai mult din partea cu poveștile.
Îmi aduc aminte de un panel unde unul dintre invitați a atras atenția celor prezenți în sală că avem tendința de a da afirmativ din cap fără nici o logică. Ne comportam ca niște adolescenți acaparați complet de entuziasm, în timp ce unii ce stăteau în picioare pe la uși dădeau din cap dezamăgiți de nivelul atins de poveștile prezentate. Asta se întâmplă când se evită o abordare sinceră, bazată pe realitate, indiferent că ne gâdilă bărbia sau simțim rece pe șira spinăriii. Ne plac poveștile. Vrem să auzim povești prezentate de oameni de succes. De fapt, vrem să auzim detalii doar despre ultima parte a acestor povești – acea parte în care se ciocnesc paharele de șampanie. Partea cu eșecurile care au maturizat invitatul, cu perioada în care venea cu bani de acasă pentru a-și plăti angajații, cu scheme și planuri visate noaptea este benefică doar dacă se prezintă într-o poveste cu final fericit.
Un alt motiv pentru care se preferă poveștile ține de prudență. Poveștile sunt povești. Adevărul este adevăr. În vremuri tulburi sunt preferate poveștile pentru simplul motiv că ne permit să ne înclinăm după cum decide persoana cu drept de semnătură a plăților.
Mi-aș dori mai mult curaj atât din partea invitaților, cât și din partea celor prezenți în sală. Mi-aș dori să se mai scadă puțin din partea cu poveștile și să se aloce mai multă atenție părții cu adevărul. Pe față. Ca să înțeleagă și cel care a venit pentru prima dată la Webstock și cel care a venit în fiecare an. Ne tot plângem de lipsă de personal în anumite domenii, dar continuăm să ținem cu dinții de dictatura poveștilor și să ignorăm cu bună știință dorința celor din jur de a li se transmite adevărul.
Despre adevărul unei povești sau povestea unui adevăr
Structura Webstock conține trei părți. În prima parte se prezintă povestea unui adevăr – sunt invitate diverse persoane care ne povestesc cum ajuns în postura de a merita să fie printre invitații principali la acest eveniment, ne prezintă adevărul despre o anumită poveste. În a doua parte suntem invitați să luăm aminte la cum putem concepe o poveste pornind de la un adevăr, cu scopul final de a înbunătăți anumite grafice de conversie. În a treia parte cei rămași în sală îi aplaudă pe cei a căror povești despre anumite adevăruri transmise în ultimul an au fost cele mai apreciate.
Observați cum se înclină balanța poveste vs adevăr? Depind una de alta. Adevărul are nevoie de o poveste. Povestea are nevoie de o fărâmă de adevăr. Ce-mi doresc eu este să învățăm să identificăm mai eficient cele două părți pentru a nu mai da din cap afirmativ la orice afirmație.
Webstock a fost și va rămâne un eveniment în special al bloggerilor. Se tot discută despre scăderea credibilității bloggerilor. Întreb și eu – câți dintre bloggerii dezamăgiți de încasările din ultimii ani au inventat povești la cerere și câți dintre ei au decis să spună adevărul asumându-și consecințele? Cu ocaua mică inscpționată cu P au mers în continuare. Cei mici să pună P și pe logo dacă se poate dar lor să li se permită să posteze povești cu plasare de cuvinte și imagini. Au pus ani de zile povestea înaintea adevărului. Acum să-și asume starea actuală. Oamenii de rând, potențiali cititori de bloguri, vor adevăr. Scurt și concis.
Nici cu cealaltă parte a blogosferei care postează zilnic ce le trece prin tărtăcuță sau pe unde-i poartă pașii nu sunt amic. Din lipsă de timp. Eu prefer blogurile, puține câte au mai rămas, unde știu că pot găsi o părere sinceră despre un anumit subiect de actualitate. Știu că părerea respectivă poate să fie corectă sau greșită. Măcar știu că acea persoană, în momentul respectiv, asta a crezut. Nu mai stau să filtrez informația prin prisma partenerilor financiari ai proiectului respectiv.
Voi când dați din cap afirmativ?
Dacă aveți de-a face cât de cât cu social media made în România și vreți să vă testați capacitatea de a da afirmativ din cap vă invit la Webstock. Vă garantez veselie cât puteți duce!