Spuneți-mi cu câți roboți v-ați împrietenit pe rețelele de socializare?
In timp ce noi, utilizatorii de rând ai rețelelor de socializare, suntem îndemnați să ne declarăm propria identitate și să-i pârâm pe cei care folosesc conturi false, putem întâlni în feed mesaje postate de către roboți.
Anul trecut prin vară, între două pahare de vin, am discutat cu un amic despre interesele care se află în spatele tendinței de a ne condiționa treptat existența de un număr de telefon. Tipul, pasionat de conspirații de când îl știu, consideră că mai avem doar câteva etape până la „marea implantare” de bună voie a populației civile. Fiecare cu propria libertate de gândire. Cu toate acestea, el a fost primul care m-a întrebat cu câți roboți m-am împrietenit pe rețelele de socializare. Nu cu conturi fictive. Cu roboți. Cu roboți care pot lua decizii singuri. Am râs și am mai adus o sticlă de vin.
Amicul meu avea dreptate. Microsoft a recunoscut zilele trecute că dispune de un robot cu inteligență artificială capabil să comunice pe Twitter. Cum cele mai multe “sfaturi” primite în această perioadă au fost din partea troll-ilor, Tay a început să posteze mesaje rasiste demonstrându-și astfel capacitatea rapidă de învățare și nivelul redus de inteligență.
După ce a fost deconectat câteva ore, Tay este acum din nou online. Dacă vreți, îi puteți cere prietenia.
In aceste condiții, mă întreb și eu: ce este un viral?
Să admitem că bietul Tay este primul robot deconspirat care decide ce mesaje să posteze pe o rețea de socializare. Soft-uri care postează spam știm cu toții că există. Acum discutăm despre un robot care … dispune de o inteligență. Mică, mare e altă poveste. Intrebarea este câte conturi cărora le-am acceptat prietenia, care ne mai distribuie câte un post, ne mai postează câte un comentariu scurt, ne urează la mulți ani de ziua noastră … aparțin unor roboți? De ce vă întreb?!?! Pentru că dacă cineva decide că un post merită să fie viral și dispune de un număr suficient de mare de “prieteni” îl face viral. Noi, oamenii, ne vom uita ca proștii unii la alții și ne vom spune că lumea s-a întors cu fundul în jos. Greșit. Lumea a rămas la fel de normală. Ceea ce ni se spune este un caz izolat amplificat artificial.
Vă mai aduceți aminte de campaniile mai mult sau mai puțin izolate în care eram îndemnați să ne punem un anumit gravatar în semn de solidaritate cu o anumită cauză? Cum ar fi dacă în câteva minute 99% dintre prietenii dvs ar accepta? Unii pentru că așa au primit comanda și alții în spirit de turmă (a se citi – s-au luat după roboței).
Sau, de exemplu, cum ar fi dacă în feed începe să apară din ce în ce mai des cât de plăcut este vara pe litoral în cojoc? Credeți că ar crește profitul ciobanilor?
Mai am o singură întrebare: lui Tay îi plac pisicile?