Școala online exista și înainte de COVID

Neputința școlii tradiționale de ași continua activitatea în clasă, față în față, a determinat-o să se mute în online și să-și spună „școală online”. Doar că ce face nu este școală online. Este „școală tradițională ÎN online”. Școala online este cu totul altceva decât ce fac ei în prezent.

scoala online

Am încercat în urmă cu câteva zile să-i explic unui părinte faptul că ce fac acum la școală nu se poate numi școală online. Forma sub care este organizată și modul în care se desfășoară este cu mult sub facilitățile disponibile în mediul online. Facilități folosite cu succes de anumite „școli online” dinainte de această pandemie. Cei din școala tradițională folosesc doar facilitatea de bază – posibilitatea de a comunica la distanță. Și asta, în cea mai mare parte, pe platforme gratuite. Platforme instabile și cu facilități infime comparativ cu cele cu plată.

Cei care am stat pe net și înainte de covid putem da nenumărate exemple de școli online. Unii dintre noi am urmat zeci de astfel de cursuri finalizate cu diplome care au atârnat greu la cv. Ne-am înscris. Am urmat cursurile. Am transpirat în fața bibliografiilor, fiecare în ritmul său. La final am dat examene contracronometru. Marea diferență dintre noi și cei aflați în goană după diplomele clasice este că noi suntem conștienți de faptul că acele informații ne vor fi indispensabile la locul de muncă. Noi nu am vânat diplome doar pentru a le atașa la cv. Noi ne-am dorit diplomele respective și pentru a putea fi mai productivi. Pentru a putea obține mai multe rezultate de pe urma efortului depus.

O școală care a refuzat să-și actualizeze programa în ultimii zeci de ani este o școală în care copiii își irosesc timpul. Cei care am acceptat acest fapt ne-am îndreptat atenția către mediul online. Aici am găsit informații, comunități și școli. Am urmat școlile clasice doar pentru că am fost constrânși. Partea frumoasă este că, după ce am început să obținem rezultate semnificative ca urmare a pregătirii pe cont propriu, cei din școala tradițională au început să se laude cu noi.

Persoana respectivă mi-a cerut exemple. I-am spus YouTube. Este cea mai mare școală online. Este cea mai atractivă școală. Toată lumea vrea să-și facă canal de YouTube în speranța că se va îmbogăți peste noapte. Datorită acestei euforii, a fost introdus un test de rezistență – monetizarea începe doar după ce ai convins 1.000 de persoane să se aboneze și ai obținut 4.000 de ore de vizualizări pe parcursul unui an. Al doilea val de abandon este la scurt timp după ce monetizarea a fost activată. Este format din cei care au crezut, în naivitatea lor, că prietenii fictivi pot genera venit financiar. Rezistă doar cei care au înțeles cât de important este conținutul de calitate și comunitatea.

Această școală dispune de două părți. Una neoficială și una oficială. Ambele cu o bibliografie de-ți trebuie un program riguros de studiu dacă vrei să o parcurgi pe toată. La ambele școli sunt predate aceleași noțiuni. Structurate și exprimate diferit. Atenție – am spus diferit. Nu am spus – corect. Există și informații înțelese greșit, transmise mai departe … incorect. Există și informații care nu mai sunt de actualitate. Există și informații incomplete. Cei care au înțeles diferența dintre cele două școli au renunțat la cea neoficială și au început să se îndrepte către cea oficială. Acolo găsesc tot ceea ce le este necesar prezentat într-o formă optimă. Interesant este că pe măsură ce înaintează descoperă noi facilități ce-i pot ajuta să apară înaintea concurenței. Timp să fie.

Diferența este dată de timpul pe care fiecare este dispus să-l aloce pentru studiu și pentru a pune în practică cele învățate. Nimeni nu este punctat pentru timpul neproductiv petrecut în fața monitorului.

Sunt câteva luni de când școala tradițională este la pământ. Și nu se întrevede o îmbunătățire rapidă a situației. Noroc cu școala în online. În online. Copiii sunt rugați să-și deschidă manualele la pagina x, să scrie în caiet rezolvarea la exercițiile grilă, să facă o poză la caiet și să o încarce cine mai știe unde. Asta nu este școală online. Școală online ar fi fost dacă cei mici ar fi fost invitați să deschidă exercițiile pe o platformă online dedicată și să bifeze răspunsul dorit. Vă mai aduceți aminte de testele pentru școala de șoferi? Măcar ceva asemănător. Dacă tot vor învăța online de ce nu se gândesc să ofere și o alternativă online la manualele tipărite?

Acum se văd diferențele dintre cei care au crescut cu tastatura în mână și cei care nu au avut nici măcar tv în casă datorită temerilor părinților vizavi de mediul online. Primii sunt dezamăgiți. Ceilalți sunt entuziasmați.

Comentarii

  1. Dru spune:

    Sunt anumite discipline greu de abordat in online. Dar majoritatea se pot transcrie perfect, chiar pot fi amplificate de o experienta digitala. Cred ca e nevoie de o perioada de formare si din partea cadrelor didactice, cum e nevoie si din partea elevilor. unii au problema cu procedura, structura, tehnologie (nu cred ca invatamantul romanesc este cel mai flexibil si experimental) iar ceilalti, elevii, cu concentrarea, cu constientizarea faptului ca nu este o vacanta prelungita ci o alta abordare.

Postează un comentariu


Articole învecinate