Mediul online românesc își dă testul de influencer electoral
In urmă cu două luni spuneam că la ediția Webstock din acest an mi-aș dori o categorie specială dedicată proiectelor online cu politicieni. Una cu umor, nu cu jale și invitații la proteste în stradă. Reacția generată de referendumul pentru familie merită un panel separat.
Repet. Recomand o analiză a metodelor și tehnicilor folosite de ambele părți. O analiză a intenției de dezbinare. O analiză a ușurinței cu care votanții se lasă influențați. O analiză a îndemnului la boicotare și fraudare. Subiectul refendumului prefer să rămână lipsit de importanță. Prefer o analiză a nivelului la care ne aflăm în prezent pentru a putea trage o concluzie necesară la următoarele alegeri. Alegeri de o importanță majoră.
La ultimele alegeri mediul online a fost considerat o lance electorală. Mai este o lance sau putem discuta despre revenirea la jalba’n proțap?
Pe de o parte susținem că ne-am săturat de învrăjbirea la care suntem supuși constant de la ultimele alegeri prezidențiale în coace, dar pe de altă parte nu ezităm să ne comportăm ca niște extremiști la primul semn. Foarte puțini suntem capabili să purtăm un dialog în contradictoriu. După câteva replici, marea majoritate încep să arunce cu vorbe grele. Vorbe ce pot fi citite și de copiii noștri. Nu au răbdare să asculte temerile unei părți și frustrările celeilalte părți. Nu dispun de capacitatea de a separa acest proiect de contextul general. Partea proastă este că în acest timp, cu ușile închise, se iau decizii extrem de importante.
Cunoaștem cu toții nivelul intelectual al electoratului majoritar românesc. De bine de rău, el căpătase o oarecare încredere în ce se spune pe internet despre unii politicieni. Au avut dreptate, bade, copiii ăia ce stau cât îi ziulica de mare cu telefoanele în mână! Din păcate, cel puțin din câte am observat eu, acei copii au fost asociați cu cei care sunt împotriva familiei în care soțul este tată și soția mamă. Încrederea a dispărut. Cei care au luat apărarea minorității respective au uitat prea ușor faptul că printre cei din cealaltă parte sunt persoane care sunt dispuse să tremure ore în șir pentru a se închina la niște moaște sau să înconjoare în genunchi o biserică. S-au încins extremiștii din ambele părți.
Chiar dacă am o părere foarte proastă despre organizatorii acestui referendum voi merge la vot și voi vota DA. Îmi este frică că într-o bună zi voi fi obligat să bifez părinte 1 în loc de tată. Nu am nimic cu ei. Să trăiască și să se organizeze cum vor. Să se țină de mână pe stradă. Să se sărute în locuri publice. Accept. Dar vreau ca și ei să-mi respecte dorința de a rămâne tată câte zile voi avea. Din păcate, am văzut cu toții până unde sunt dispuși să meargă. Nu am încredere în ei cum nu am nici în politicieni. Nimic nu mai este sigur. Nici măcar modificarea Constituției nu ne mai oferă siguranță.
Ne place sau nu ne place, mediul online românesc își dă testul de influencer electoral. Dacă acest referendum va fi validat (și sunt indicii că va fi) vom putea spune că mediul online nu mai este atât de important din punct de vedere electoral.
În ultimele săptămâni am observat o creștere a numărului persoanelor care renunță la social media. Cred că le sunt încălcate drepturile la intimitate. Cred că pierd timpul inutil. Sunt diverse motive. Mi-aș dori să nu uite atât de ușor faptul că la ultimele manifestații publice tocmai prezența pe social media a făcut diferența.
Să auzim de bine, că de rău ne-am săturat cu toții.